Chiny zawieszają rozmowy z Rosją, możliwe przyczyny to zachodnie sankcje.

„`html

Plany produkcyjne marki Hongqi w Rosji

Producent samochodów marki Hongqi, będący częścią chińskiego koncernu FAW, miał w Rosji produkować samochody klasy premium, w szczególności modele sedan H9 pod marką Aurus. Jednak, jak stwierdził jeden z rozmówców „Wiedomosti”, chińska firma wycofała się z negocjacji. Sankcje nałożone na Aurusa mogły odstraszyć potencjalnego partnera z Chin.

Fabryka w Petersburgu

Wiosną 2024 roku, wicepremier Denis Manturow zapowiedział rozpoczęcie produkcji Aurusa w byłej fabryce Toyoty jeszcze przed końcem roku. Rosyjskie ministerstwo przemysłu i handlu potwierdziło, że plany uruchomienia produkcji w Petersburgu są w toku, choć terminy są elastyczne, zależne od gotowości operacyjnej zakładu.

Wstrzymana działalność Toyoty

Toyota produkowała w Petersburgu od 2007 roku, ale zawiesiła działalność po wybuchu wojny na Ukrainie. Jesienią 2022 roku zakład został zamknięty, a w marcu 2023 roku przekazany państwowej spółce NAMI FSUE. Straty związane z tym przelicza się na 655 mln dolarów (około 2,7 mld zł).

Zaangażowanie Gazpromu

W 2017 roku powstała firma Aurus LLC, w której 63,5% udziałów posiada FSUE. W 2021 roku w Jełabudze rozpoczęto produkcję sedana Aurus Senat, a w 2022 roku crossovera Aurus Komendant. Na początku 2024 roku źródła gazety „Kommiersant” informowały, że Gazprom interesował się produkcją Aurusa w Petersburgu, planując zakup 40% udziałów.

Rozszerzenie gamy modeli

Aurus planował poszerzenie gamy swoich modeli o tańsze samochody w segmencie premium, które miały być opracowane we współpracy z partnerem z jednego z krajów „przyjaznych” Rosji.

„`