Polscy konsumenci odkładają świąteczne zakupy do ostatniej minuty

Polscy konsumenci odkładają świąteczne zakupy do ostatniej minuty

„`html

Polacy planują świąteczne zakupy na ostatnią chwilę

Z raportu wynika, że 33,8% badanych zamierza zrobić zakupy na tydzień przed świętami, podczas gdy 28,2% planuje zakupy tuż przed Wigilią. W porównaniu do wcześniejszego roku, liczby te wskazują na tendencję do odkładania zakupów na ostatnią chwilę.

Zmiana nawyków zakupowych

Na dwa tygodnie przed Wigilią, 20,5% konsumentów wybiera się na zakupy, co jest wzrostem w porównaniu do wcześniejszego roku (18%). Jedynie 11,1% zrobiło to na początku grudnia, podczas gdy rok temu było to 22,4%. Zaledwie 3,7% osób nadal nie podjęło decyzji zakupowych.

Przyczyny późniejszych zakupów

  • Cena i promocje są głównymi motywami odkładania zakupów. Konsumenci chcą skorzystać z świątecznych promocji oferowanych przez sklepy.
  • Presja cenowa powoduje większą ostrożność w planowaniu budżetu.

Kanały zakupowe Polaków

W tym roku, 74,6% ankietowanych wybiera zakupy w sklepach stacjonarnych. Zauważalny jest wzrost w porównaniu do poprzedniego roku. Zakupy hybrydowe, czyli zarówno online, jak i offline, również zyskują na popularności.

Spadek w zakupach online

Popularność zakupów internetowych spada o 1,6 p.p. w porównaniu do ubiegłego roku. Może to być związane z wyższymi kosztami dostaw oraz preferencją tradycyjnych zakupów w okresie świątecznym.

Badanie przeprowadzono metodą CAWI na próbie 1019 osób odpowiedzialnych za codzienne zakupy w gospodarstwach domowych. Wyniki porównano z ubiegłorocznym badaniem.

„`