Marki samochodowe, zwłaszcza te bardziej luksusowe, już kilka lat temu wyszły z salonów, garaży i zainteresowały się inwestycją w nowoczesną architekturę. W 2023 roku mogliśmy poznać projekty m.in. Residences (również realizowane przez BinGhatti w Dubaju), czy Residences w Miami Beach na Florydzie. W obu przypadkach samochody będą miały swoje windy, które pozwolą dojechać pod same drzwi apartamentu.
Z kolei Aston Martin postawił na nieco mniejsze nieruchomości. Udana realizacja 40 willi sprzedanych jeszcze przed ich wybudowaniem zachęciła włoskiego producenta do realizacji nowego projektu o nazwie położonego na stokach andaluzyjskich wzgórz w pobliżu wioski Behanavís, niedaleko Marbelli w Hiszpanii. Miejsce od dawna jest jednym z ulubionych miejsc odpoczynku sławnych i bogatych.
Aston Martin ma już jeden wieżowiec na swoim koncie, w Miami w USA. W Japonii ma powstać od podstaw dom dla lokalnego entuzjasty tych samochodów. Do gry weszła także Toyota i to wydaje się, od razu z przytupem, bo planuje wybudować nie jeden budynek, a całe eksperymentalne miasto. Toyota jest japońskim koncernem motoryzacyjnym działającym już niemal 90 lat.
Nie powinno więc dziwić, że realizacja eksperymentalnego miasta będzie miała miejsce w Kraju Kwitnącej Wiśni. Woven City stanie w pobliżu góry Fuji. Sam projekt Toyota zaprezentowała już w styczniu 2020 roku na targach CES w Las Vegas. Po ukończeniu, którzy będą testować nowe technologie.
Obecnie rozpoczął się kolejny etap realizacji planu – tworzenie zarządzanego cyfrowo miejskiego ekosystemu integrującego ludzi, przyrodę i cyfrowe technologie.
Eksperymentalne miasto Woven City. Co tam będzie?
Według azjatyckiego producenta samochodów Woven City nie będzie wielką makietą czy zamkniętym ośrodkiem testowym. Będzie to zamieszkiwane przez pracowników Toyoty, naukowców i wszystkich osób, którzy będą chcieli się tam przeprowadzić. Swoim codziennym funkcjonowaniem sprawdzą w praktyce działanie ośrodka jako w pełni zintegrowanego ekosystemu, ułatwiającego życie dzięki integracji technologii cyfrowych, robotyki, inteligentnych domów, bezemisyjnej, automatycznej motoryzacji, odnawialnych źródeł energii, nowatorskiego planowania przestrzeni, systemu operacyjnego miejskiej infrastruktury oraz naturalnych materiałów i zieleni.
Ciekawostką jest to, że układ ulic, chodników i zielonych promenad stworzy oryginalny splot nawiażący do początków Toyoty, kiedy firma produkowała
Miasto powstanie na terenach dawnej fabryki Toyota Motor East Japan, Higashi-Fuji Technical Center w prefekturze Shizuokam, będzie miało powierzchnię 175 akrów. Za projekt odpowiada znany duński architekt Bjarke Ingels – autor takich projektów, jak World Trade Center 2 w Nowym Jorku, Lego House w Danii czy siedziby Google w Mountain View i Londynie. Nowoczesna architektura oparta będzie na naturalnych materiałach budowlanych, wszystko zasilane będzie energią słoneczną i z wodoru.
Kiedy powstanie japońskie miasto?
Według oficjalnych informacji podawanych przez inwestora, a uruchomienie planowane jest na 2025 rok. Na początku. Docelowo (nie podano daty) Woven City rozrośnie się do wspomnianych 175 akrów (708 tys. mkw), które będzie mogło zasiedlić ok. 2 tys. mieszkańców. Nowy projekt związany jest też ze zmianą wizerunkową firmy, która chce przekształcić się z firmy samochodowej w firmę zajmującą się mobilnością w szerokim tego słowa znaczeniu.