Seniorzy stanowią główny cel oszustów dzwoniących. Nowe zagrożenie to oszustwo z wykorzystaniem BLIK.

Z razem z rozwojem nowoczesnych technologii oszustwa przybierają coraz bardziej wyrafinowane formy. Niestety, najczęściej na celowniku przestępców są osoby starsze. Ze względu na ich niższy poziom zaangażowania w technologiczne nowinki oszuści uderzają w tę grupę społeczną.

Oszustwa telefoniczne czy oszustwo na BLIK to tylko wybrane z zagrożeń, z którymi seniorzy mierzą się każdego dnia. Oszuści często udają pracowników banków, aby wyłudzić wrażliwe dane lub skłonić do wykonania przelewu. Dlatego ważne jest, aby nigdy nie udostępniać przez telefon swojego hasła ani PIN-u do karty. Żaden prawdziwy pracownik banku nie poprosi o takie informacje.

Jeśli ktoś zapyta o te dane, najlepiej jest od razu rozłączyć się, nie udzielając żadnych informacji, a następnie zgłosić próbę wyłudzenia. Pod żadnym pozorem nie powinniśmy ujawniać naszego numeru PESEL, numeru dowodu, adresu ani imion i nazwisk rodziców. Oszuści mogą wykorzystać te informacje do naszej szkody.

Zawsze należy unikać udostępniania jakichkolwiek danych podczas rozmowy z nieznajomą osobą, niezależnie od tego, jak miła może się wydawać. Nie wiemy, kto jest po drugiej stronie i jakie ma intencje.

Oszustwo telefoniczne. Przestępcy często grają na emocjach

W razie wątpliwości zawsze warto skontaktować się z infolinią banku lub odwiedzić go osobiście. Nie dajmy się zmanipulować ani zastraszyć. Oszuści często grają na emocjach, twierdząc, że jeśli nie wykonamy ich poleceń natychmiast, stanie się coś złego, na przykład nasze konto zostanie zablokowane lub stracimy pieniądze.

Innym popularnym przekrętem jest oszustwo na BLIK. Oszuści proszą o podanie kodu BLIK, udając członków naszej rodziny lub znajomych. Zanim podamy kod BLIK, powinniśmy upewnić się, że faktycznie rozmawiamy z tą osobą. Bądźmy również ostrożni na wiadomości w mediach społecznościowych, gdzie oszuści często kopiują zdjęcia i udają innych osób.

Podobnie, w przypadku wiadomości e-mail czy SMS, uważajmy na linki, w które klikamy. Mogą one zainfekować nasze urządzenia. Zawsze błąd jest logowanie się do banku czy jakiejkolwiek innej strony za pośrednictwem linku otrzymanego w wiadomości od nieznanej osoby.