Adrian Newey zaczął pracę jako inżynier w Formule 1 pod koniec lat 80. Projektował wtedy bolidy dla zespołu March/Leyton House.
W pierwszej połowie lat 90. przeniósł się do Williamsa, gdzie jego rozwiązania były rewolucyjne, a brytyjski zespół dominował w latach 1992-1993.
W 1997 roku Newey dołączył do McLarena, co zaowocowało dwoma tytułami mistrza świata dla Miki Hakkinena.
W 2006 roku związał się z Red Bullem, gdzie udowodnił swoje geniuszane podejście do rozwiazań aerodynamicznych. Jego samochody doprowadziły do mistrzostw Sebastiana Vettela i Maxa Verstappena.
Wielki transfer w świecie Formuły 1
Odejście Adriana Neweya z Red Bulla związane było z kryzysem panującym w zespole po śmierci Dietricha Mateschitza. Atmosfera była napięta, trwała walka o władzę i wpływy w zespole. Newey ostatecznie zdecydował się odejść, mimo zainteresowania ze strony McLarena i Williamsa.
Największe szanse na zatrudnienie miały dlań Ferrari i Aston Martin. Włosi kusili perspektywą współpracy z Lewisem Hamiltonem, Aston Martin zaś pod wodzą Lawrence’a Strolla oferował konkretny plan, dużą ilość środków finansowych oraz pracę z Fernando Alonso.
Adrian Newey ostatecznie wybrał propozycję Astona Martina, który spełnił jego wymagania finansowe i zapewnił większą swobodę w działaniu niż konkurencja.
Niecodzienny powrót do pracy
Według plotek Newey dołączy do Astona Martina – najpierw jako udziałowiec, a następnie jako partner zarządzający działem technicznym zespołu Formuły 1. To ogromna szansa dla Astona Martina i ogromny krok w budowaniu zespołu zdolnego do walki o mistrzostwo świata.
Adrian Newey formalnie rozpocznie pracę w nowym zespole 1 marca 2025 roku. Obowiązuje go jeszcze zakaz konkurencji po opuszczeniu Red Bulla. Zostanie mu przyznana pełna swoboda w projektowaniu bolidu na sezon 2026, kiedy to wejdą w życie nowe regulacje techniczne. Aston Martin stanie się wtedy fabrycznym zespołem, z silnikami , z którymi będzie działać wyłącznie.
Znakomity skład
Newey będzie ściśle współpracował z inżynierami oraz kierowcami, czyli Fernando Alonso i Lance’em Strollem. Jego zaangażowanie i pasja Lawrence’a Strolla imponują i inspirują. Lawrence Stroll jest zdeterminowany, aby zbudować zespół mistrzowski oraz wspierać go w osiąganiu celów.
Adrian Newey, z uznaniem wypowiada się o Lawrence’u Strollu, który jest jedynym większościowym udziałowcem zespołu, zaangażowanym w sport. Fernando Alonso również wyraził radość z możliwości pracy z Neweyem, człowiekiem, od którego może wiele się nauczyć.
Walka na torze
Aston Martin w zeszłym sezonie był niespodziewanie największą konkurencją dla Red Bulla, co stanowiło ogromne zaskoczenie. Obecnie zespół walczy o utrzymanie piątej pozycji w klasyfikacji konstruktorów. Pomimo pewnej zmiany tempa, Aston Martin jest w dobrej sytuacji, mając na swoim koncie 74 punkty, co daje im wyraźną przewagę nad niektórymi rywalami.
Większe straty notują Alpine i Williams, podczas gdy Haas niewiele odstaje. Red Bull, Ferrari oraz McLaren pozostają jednak poza zasięgiem.