Trans Polonia znacząco rozszerzy działalność i poprawi wyniki finansowe

„`html
Dynamiczny rozwój Trans Polonia po przejęciu Nijman/Zeetank
Trans Polonia znacząco zwiększa skalę działalności i wyniki finansowe dzięki przejęciu holenderskiej spółki Nijman/Zeetank. Zestawienie kilku kluczowych danych z ubiegłego roku pozwala dostrzec potencjalne efekty tej transakcji. Po połączeniu przychody całej grupy przekroczyłyby 518 mln zł, a wartość EBITDA wzrosłaby z 22 mln zł do 65 mln zł. Przejęcie wpłynie również na zatrudnienie, które osiągnie poziom 1,1 tysiąca pracowników, a liczba klientów się podwoi. Flota firmy rozrośnie się do ponad 1 tysiąca specjalistycznych pojazdów cysternowych, co zagwarantuje Trans Polonia miejsce wśród największych operatorów tego typu w Europie.
Rozszerzenie działalności w przewozach intermodalnych
Integracja z Nijman/Zeetank umożliwia wejście na strategiczny rynek przewozów intermodalnych, obejmujących transport z wykorzystaniem co najmniej dwóch różnych środków transportu. To szczególnie ważny aspekt, gdyż dotąd działalność spółki koncentrowała się na transporcie drogowym. Nowe przejęcie pozwala poszerzyć kompetencje i zdobyć doświadczenie w realizacji zaawansowanych przewozów intermodalnych.
Trans Polonia planuje szeroko wykorzystywać bezpośredni dostęp do przeładunków w porcie Rotterdam oraz korzystać z własnej bazy magazynowo-logistycznej w St. Helens w Wielkiej Brytanii, dobrze połączonej komunikacyjnie z portem Liverpool. W ramach działalności intermodalnej firma będzie łączyć transport drogowy, kolejowy oraz morski lub rzeczny, wykorzystując nawet 530 tankokontenerów będących obecnie w dyspozycji Nijman/Zeetank.
Inwestycja w sektor chemicznych przewozów intermodalnych
Sektor transportu intermodalnego był od dawna brany pod uwagę przez Trans Polonia jako interesująca perspektywa rozwoju. Dotychczasową barierą wejścia były jednak wysokie koszty. Przejęcie Nijman/Zeetank umożliwia pokonanie tych trudności. Standardowe kontenery, jakich używa przejęta spółka, umożliwiają transport 26 ton towarów, co stanowi idealne rozwiązanie dla ciężkich ładunków. Zaangażowanie w chemiczne przewozy intermodalne ma pozwolić firmie stać się jednym z wiodących europejskich dostawców logistyki dla branży chemicznej, a do roku 2031 powinno to przełożyć się na 4,2 mln zł dodatkowego przychodu.
Rozszerzenie zakresu usług o logistykę wewnątrzzakładową i magazynowanie
Przejęcie Nijman/Zeetank wzbogaciło ofertę Trans Polonia o usługi związane z logistyką wewnątrzzakładową oraz magazynowaniem na potrzeby przemysłu hutniczego szkła. Rozwijająca się działalność w tym zakresie, zarówno w Polsce (Sandomierz), jak i w Wielkiej Brytanii (St. Helens, Liverpool), była związana z potrzebami przemysłu szklarskiego, głównie dla zakładów Pilkington. Nijman/Zeetank świadczył dla nich transport i magazynowanie ściśle dopasowane do procesów transportu szkła.
Infrastruktura logistyczna i nowe bazy
Od kwietnia poprzedniego roku Nijman/Zeetank rozszerzył współpracę z firmą NSG Pilkington Polska o obsługę linii float oraz serwis sprzętu używanego w tych procesach. Trans Polonia razem z przejętą spółką odpowiada teraz za nadzór nad magazynowaniem piasku dostarczanego koleją oraz jego suszeniem. Dodatkowo, grupa odpowiada za stałą dostępność surowca oraz konserwację specjalistycznych urządzeń wykorzystywanych w produkcji szkła, realizując te zadania w trybie całodobowym, przez cały rok.
Nijman/Zeetank posiada również niezbędne kompetencje w zakresie rozładunku surowego szkła, które Pilkington Automotive Poland zamawia od producentów z Europy Zachodniej. Dochody holenderskiej firmy w ostatnim roku pochodziły w 35,8% z przewozów produktów chemicznych, następnie z transportu paliw (28,1%), przewozu szkła (27,1%) i usług magazynowych (8%).
- Z przejęciem liczba baz logistycznych grupy uległa podwojeniu.
- Oprócz dotychczasowych lokalizacji w rejonie Gdańska, Antwerpii i Düsseldorfu, pojawiły się nowe w Rotterdamie (Spijkenisse), Sandomierzu oraz w St. Helens (Liverpool) w Wielkiej Brytanii.
Trans Polonia zawarła warunkową umowę zakupu 100% udziałów w Nijman/Zeetank w czerwcu, ustalając wartość transakcji na maksymalnie 34,9 mln euro (ok. 150 mln zł). Finalna cena zależeć będzie od osiągnięcia określonych wewnętrznych wskaźników efektywności i zostanie pokryta ze środków pochodzących z kredytu bankowego.
„`