PKP Cargo dostrzega perspektywy rozwoju dzięki technologii wodorowej
„`html
Działania PKP Cargo w obszarze wykorzystania wodoru
Obecne inicjatywy PKP Cargo dotyczące wodoru skupiają się głównie na rozwoju projektów, które przewidują zastosowanie tego paliwa w napędzie lokomotyw. Prace koncentrują się przede wszystkim na wprowadzeniu wodoru jako źródła energii w lokomotywach manewrowych, natomiast w dłuższej perspektywie przewiduje się jego wykorzystanie również w lokomotywach liniowych.
Plany wdrożenia wodoru w transporcie kolejowym
W pierwszym etapie wdrażania nowych technologii wodór ma być używany głównie do napędu lokomotyw pracujących na bocznicach i stacjach rozrządowych. Lokomotywy manewrowe, które często operują w centrach logistycznych i na terenach przemysłowych, mogą stać się poligonem doświadczalnym dla wdrożeń napędów wodorowych.
- Skupienie się na innowacyjnych rozwiązaniach technicznych w obszarze manewrowym
- Kolejny etap rozwoju – wdrożenia w lokomotywach liniowych obsługujących trasy o większym znaczeniu
Produkcja i sprzedaż wodoru z instalacji OZE
Drugim kluczowym kierunkiem zainteresowania PKP Cargo jest możliwość wytwarzania wodoru przy użyciu odnawialnych źródeł energii, takich jak instalacje fotowoltaiczne czy wiatrowe. Firma rozważa opcje powstania infrastruktury do produkcji zielonego wodoru oraz analizuje kształt potencjalnego rynku jego dalszej odsprzedaży.
- Budowa własnych elektrowni OZE produkujących energię do wytwarzania wodoru
- Tworzenie rozwiązań do magazynowania oraz dystrybucji wodoru
- Sprzedaż wytworzonego wodoru innym odbiorcom z sektora transportowego i przemysłowego
Infrastruktura wspierająca nowe technologie
PKP Cargo podkreśla, że posiada już na terenie kraju liczne obiekty infrastrukturalne, które świetnie nadają się do budowy instalacji do produkcji i dystrybucji wodoru. Wykorzystanie posiadanej bazy ma ułatwić szybkie wdrożenie nowych technologii oraz efektywne działanie przyszłych projektów opartych o wodór.
Podsumowanie kierunków rozwoju
Strategia PKP Cargo zakłada zarówno wdrożenie wodoru w taborze kolejowym, jak i rozwinięcie potencjalnej produkcji tego paliwa ze źródeł odnawialnych. Te działania mają w przyszłości umożliwić bardziej ekologiczny i innowacyjny transport kolejowy oraz stworzyć nowe możliwości biznesowe związane ze sprzedażą wodoru.
„`
