Lidl wyprzedził Biedronkę w październikowym starciu cenowym, a najwyższe ceny odnotowano w Netto.

„`html

Średnia cena podstawowych produktów spożywczych w sieciach handlowych obniżyła się w październiku o 6,5% względem września i osiągnęła wartość 288,99 zł. To efekt najnowszego Badania i Raportu Koszyk Zakupowy przygotowanego przez ASM SFA. Lidl oferował najtańsze zakupy, natomiast Netto było najdroższe.

Październikowa fluktuacja cen

Według raportu, średnia cena koszyka zakupowego spadła o 20 zł miesięcznie, co stanowi 6,5% w porównaniu do września bieżącego roku. Średni koszt koszyka podstawowych produktów wyniósł 288,99 zł. Obserwowano spadek cen w ośmiu sieciach, podczas gdy w pozostałych pięciu ceny były wyższe niż w poprzednim miesiącu.

Największe zmiany cen

Najszybszy spadek cen, bo o 29,04%, nastąpił w sieci Biedronka, podczas gdy Carrefour zanotował wzrost cen o 1,45% w skali miesięcznej. Patrząc na dane roczne, w siedmiu z trzynastu analizowanych sieci zauważono roczny wzrost cen. Rekordowy wzrost o 43,16 zł (16%) odnotowano w sieci Kaufland.

Roczna dynamika cen

Średnia wartość koszyka zakupowego w ujęciu rocznym wzrosła o 2,02%, osiągając 288,99 zł w październiku 2024 roku w porównaniu z 283,27 zł rok wcześniej. Jeśli skonstruować koszyk z najtańszych raportowanych produktów, konsumenci mogą zapłacić 186,90 zł, co jest o 48,64 zł mniej niż we wrześniu. Przy najwyższych cenach kwota wyniosłaby 355,90 zł.

Różnice między najtańszym a najdroższym koszykiem

Różnica między najtańszym i najdroższym koszykiem w październiku 2024 roku wyniosła 169 zł, co stanowi wzrost o 45 zł w porównaniu do września. Na przestrzeni roku koszyk minimalny był droższy o 27,14%, a maksymalny wzrósł o 1,04% względem 2023 roku.

Kategorie produktów i inflacja

Analizując poszczególne kategorie produktów, zauważono, że w październiku, w porównaniu do poprzedniego roku, podrożało sześć z dziesięciu badanych kategorii. Wzrosty dotyczyły m.in. mięsa, wędlin, ryb, mrożonek i napojów.

Według danych GUS inflacja znowu przyspiesza, co jest znaczące w gorącym okresie handlowym przed świętami grudniowymi. Prawdopodobnie będzie towarzyszyć licznym promocjom i akcjom handlowym ze strony sieci, chcących przyciągnąć uwagę klientów.

Z raportu wynika, że w październiku liderem najniższych cen stał się Lidl, z kosztem 230,09 zł. Oznacza to spadek o 50,18 zł, co jest o 17,09% mniej od najtańszego koszyka z września należącego do Auchan. Średnia cena koszyka w sklepach Biedronka i Auchan była odpowiednio wyższa o 1,19 zł i 6,34 zł.

Najdroższe i najtańsze sieci

Najwyższy koszt koszyka w październiku 2024 roku odnotowano w Netto – 323,72 zł. Z dokładacją do 2023 roku, sześć na dziesięć analizowanych kategorii produktów odnotowało wzrosty cen: mięso, wędliny, ryby, mrożonki, nabiał, napoje, słodycze oraz używki i piwo. W ujęciu rocznym najtaniej potaniały produkty tłuszczowe (6,50%), dodatki (2,68%), produkty sypkie (1,64%) oraz chemia domowa i kosmetyki (0,31%). Największy wzrost odnotowały napoje, zdrożały o 18,17%.

Najwięcej najtańszych produktów (25) można było znaleźć w Biedronce. Auchan oferował siedem, Lidl trzy, a Selgros Cash & Carry dwa. E.Leclerc, Intermarché, Makro Cash & Carry i Netto miały po jednym najtańszym produkcie z analizowanych 40 produktów. Z kolei najwięcej najdroższych produktów było w Netto (28 produktów).

Dane GUS wskazują, że w październiku 2024 roku ceny towarów i usług konsumpcyjnych wzrosły o 5% rok do roku, a w porównaniu z wrześniem wzrosły o 0,3%. Badanie obejmowało kategorie takie jak nabiał, mięso, wędliny, napoje, słodycze, kosmetyki i inne. ASM SFA porównuje ceny tych samych 40 produktów w 13 sieciach handlowych, zarówno tradycyjnych, jak i e-commerce.

„`