Jest to standardowe postępowanie w okresach, kiedy jest mniej pasażerów – w wakacje, ferie zimowe, okresy świąteczne, długie weekendy. W okresie wakacji jest ok. 20 proc. mniej pasażerów w porównaniu z „normalnym” okresem – mówi Tomasz Kunert, rzecznik prasowy Zarządu Transportu Miejskiego w Warszawie.
Letnie cięcie komunikacji w stolicy od soboty zmienił się rozkład jazdy kilkudziesięciu linii autobusowych. Inaczej jeżdżą także tramwaje i metro. Korekta rozkładu nie zawsze oznacza zmniejszenie częstotliwości – może to być np. zmiana godzin kursowania, koordynacja z inną linią itp. Można powiedzieć, że ok. 23 proc. spośród wszystkich linii autobusowych będzie kursowało ze zmniejszoną częstotliwością – przyznaje Tomasz Kunert.
W wakacje zawieszone zostanie kursowanie autobusów linii: 192, 196, 222, 225, 249, 308, 320, 332, 339, 340, 349, 356, 379, 809, 815, Z-5. Autobusy linii 163, 164, 201 nie będą podjeżdżały pod szkoły, a dla linii 114, 121, 142, 150, 152, 164, 211, 226, 401, 502 zostaną zawieszone kursy realizowane w dni nauki szkolnej i akademickiej. A kilkadziesiąt innych linii ma zmienione rozkłady.
Podróżujący komunikacją miejską oczekują dobrego funkcjonowania miejscowych tramwajów i autobusów. Te powinny być wygodne, dostosowane do potrzeb pasażerów w różnym wieku i z niepełnosprawnościami. Powinny także punktualnie kursować. Ale to nie wszystko. Wakacyjne zmiany dla tramwajów rozpoczną się od 24 czerwca.
Na swoje trasy wrócą tramwaje linii 1, 3, 4, bo Tramwaje Warszawskie skończą remont torowiska na ulicy św. J. Odrowąża i Rembielińskiej oraz linii 15, 35 i turystyczna 36 – a to z kolei efekt zakończenia prac budowlanych na ulicy Filtrowej. Kursowanie tramwajów linii 13 i 25 będzie zawieszone. Pasażerowie „trzynastki” będą mogli skorzystać z tramwajów linii 28, które będą miały wydłużoną trasę, do przystanku Kawęczyńska-Bazylika. Zmiany także w metrze. Pociągi w dni powszednie rano i popołudniu, na linii M1 będą kursowały co 2 minuty i 50 sekund, a na M2 – co 3 minuty i 30 sekund.
ZTM w Warszawie zapewnia, że napełnienia pasażerów w komunikacji są stale obserwowane i jeśli jest taka konieczność, to np. rozkłady są korygowane, czy też zamieniany jest tabor na taki, który pomieści więcej pasażerów.
Zmiany w komunikacji także na terenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. I także obowiązują od soboty. – Wakacyjny rozkład jazdy zostanie wprowadzony na 108 linii. Zarząd Transportu Metropolitalnego w Katowicach wprowadza wakacyjne rozkłady jazdy od początku swojego istnienia tj. od 2019 roku – mówi Mateusz Wrona z Zarządu Transportu Metropolitalnego.
Podkreśla, że zarówno poprzedni organizatorzy transportu na obszarze Metropolii jak i pozostali organizatorzy publicznego transportu zbiorowego w kraju również stosują taką praktykę.
Postoje taxi są coraz rzadziej wykorzystywane, dlatego część z nich drogowcy przekształcają w miejsca parkingowe dla wszystkich mieszkańców. Tak jest w Bydgoszczy, ale także w innych miastach.
- Jest to podyktowane przede wszystkim mniejszym zapotrzebowaniem na usługi przewozowe w okresie wakacji, ponieważ duża część naszych pasażerów to uczniowie i studenci – mówi Mateusz Wrona.
- Zgodnie z szacunkowymi danymi oszczędności z tytułu wprowadzenia wakacyjnych rozkładów jazdy na obszarze Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii wynoszą dla ZTM Katowice około 5,6 mln zł brutto.
Bez względu na okres roku, ZTM Katowice we współpracy z pasażerami stara się optymalizować siatkę połączeń, zatem prośby pasażerów, przy uwzględnieniu możliwości organizacyjnych i finansowych, są realizowane bez względu na aktualną porę roku – zapewnia przedstawiciel Zarządu Transportu Metropolitalnego.
Przez remonty tną część kursów. Okazuje się, że jednak nie wszystkie miasta wprowadzają letnią korektę rozkładów jazdy. Tak jest chociażby we Wrocławiu.
Wakacyjne rozkłady jazdy obowiązywały we Wrocławiu do 2019 roku. Nawyki urlopowe naszych mieszkańców na przestrzeni lat uległy zmianie, dlatego miasto zdecydowało się zrezygnować z ograniczeń w komunikacji – mówi Daria Rek z MPK Wrocław.
Dodaje, że właśnie na prośbę pasażerów w 2019 roku MPK odstąpiło od wakacyjnych rozkładów jazdy, a dodatkowo – ze względu na to, że miasto w okresie letnim tętni życiem również w nocy, nie zdecydowano się na zmodyfikowanie weekendowych kursów wieczornych.
Może powstać jeden bilet łączący różne rodzaje publicznego transportu. Ministerstwo Infrastruktury rozpoczęło prace nad projektem Ogoólnopolskiego Biletu Zintegrowanego (OBZ).
Od pięciu lat ewentualne zmiany w kursowaniu taboru podyktowane są jedynie remontami, które najczęściej występują właśnie w okresie letnim. – To wtedy obserwujemy mniejszy ruch i przeprowadzane prace nie są tak uciążliwe dla pasażerów jak miałoby to miejsce w roku szkolnym – tłumaczy Daria Rek.
W stolicy Dolnego Śląska od 22 czerwca ruszają letnie remonty – w trzech, newralgicznych dla miasta punktach: na Powstańców Śląskich, Kazimierza Wielkiego i na ulicy Szczytnickiej. Dlatego tramwaje zostaną poprowadzone objazdem, a niektóre z nich – zastąpione autobusami. Za dwie linie tramwajowe – 2 i 20, będzie kursować jedna – 72.
Także w Łodzi w czasie wakacji zaplanowano kilka ważnych remontów torowisk w mieście, które spowodują utrudnienia dla pasażerów. – Prace odbywają się w okresie letnim, bo wówczas jest mniejszy ruch i mniej pasażerów – mówi Tomasz Andrzejewski z Zarządu Dróg i Transportu w Łodzi. Urzędnik zapewnia, że nie wprowadza on większych zmian w kursowaniu, a jedynie dwie linie tramwajowe kursować będą na skróconej trasie, a dwie linie autobusowe zmniejszyły częstotliwość kursowania.