GDDKiA planuje corocznie przeznaczać 20 mld zł na inwestycje do końca tej dekady

GDDKiA planuje corocznie przeznaczać 20 mld zł na inwestycje do końca tej dekady

„`html

Aktualnie na terenie kraju prowadzone są prace nad 131 projektami drogowymi o łącznej długości 1661 kilometrów i wartości 66,8 miliarda złotych. W fazie przetargowej pozostaje kolejne 355,5 kilometrów tras, natomiast na etapie przygotowań znajduje się 2816,5 kilometrów nowych dróg.

Kilometraż obecnej i planowanej sieci dróg

Celem na najbliższe lata jest zakończenie budowy zaplanowanej sieci autostrad oraz dróg ekspresowych, która docelowo powinna osiągnąć około 8000 kilometrów długości. Na dzień dzisiejszy użytkownicy korzystają z 5222 kilometrów takich tras, w tym:

  • 1885 kilometrów autostrad
  • 3337 kilometrów dróg ekspresowych

Do pełnej realizacji założonego planu brakuje nieco ponad 2500 kilometrów nowych dróg.

Najważniejsze programy drogowe

W ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych na lata do 2030 roku trwa obecnie realizacja 107 zadań, których łączna długość to 1448,1 kilometrów. Z kolei Program 100 Obwodnic obejmuje obecnie 22 inwestycje, co przekłada się na 185,8 kilometrów nowych tras. Dodatkowo prowadzone są jeszcze prace na odcinkach o długości 26,4 kilometrów, które mają stanowić drogi dojazdowe do przyszłej elektrowni jądrowej.

Postęp w 2024 roku

Od początku bieżącego roku oddano do ruchu już ponad 60 kilometrów nowych dróg. W tym czasie podpisano 14 nowych kontraktów budowlanych obejmujących budowę 122 kilometrów oraz ogłoszono osiem przetargów – dwukrotnie więcej niż w porównywalnym okresie ubiegłego roku.

Pozyskiwanie funduszy unijnych

Główny zarządca infrastruktury drogowej skutecznie korzysta ze środków pochodzących z Unii Europejskiej. W ramach programu FEnIKS pozyskano już około 7,9 miliarda złotych z dostępnej puli wynoszącej 18,4 miliarda złotych.

Podsumowanie działań

  1. Trwa realizacja setek kilometrów nowych dróg w całym kraju.
  2. Systematycznie zwiększa się liczba umów budowlanych i przetargów.
  3. Rządowe programy drogowe i fundusze unijne znacznie przyspieszają rozwój sieci autostrad i dróg ekspresowych.

„`