Porównanie Boeinga i Airbusa: Który producent ma największy samolot pasażerski?

Przyglądając się zestawieniom największych samolotów pasażerskich można odnieść wrażenie, że kompletnie zdominowały one rynek lotnictwa cywilnego. Airbusy czy Boeingi latają w barwach przewoźników na całym świecie, nie tylko Ryanair, Wizzair czy LOT korzystają z maszyn tych firm. Prawie wszyscy kojarzą oczywiście kultowe modele, jak Airbus A320 czy Boeing 737. Jednak co z największymi samolotami stworzonymi do przewozu pasażerów?
Największy Boeing, czyli 747-8
Produkowany od 2010 do 2017 roku, Boeing 747-8 to największy samolot pasażerski w ofercie amerykańskiego producenta. Przedstawiciel szerokokadłubowej klasy maszyn może pomieścić nawet 605 osób, a do dziś znalazł zastosowanie w kilku popularnych liniach lotniczych na całym świecie, m.in. w niemieckiej Lufthansie, Air China, Korean Air czy Qatar Airways. Zależnie od konfiguracji zmienia się liczba pasażerów, dla których dostępne jest miejsce. W przypadku zastosowania systemu 3 klas, zabierze na pokład przynajmniej 362 pasażerów. Liczba ta znacznie wzrasta w przypadku zastosowania konfiguracji tylko 1 klasy. Maksymalny zasięg samolotu to 14 815 kilometrów. Tym, co wyróżniało go na tle konkurencji spod znaku Airbusa była oszczędność. Tak przynajmniej twierdził Boeing informując, że dzięki zastosowanym materiałom koszt lotu na jednego pasażera jest mniejszy o 11% względem modelu A380. Mniejsze zużycie paliwa wpływało też na.
- oszczędności ekonomiczne,
- korzyści środowiskowe.
Co ciekawe, powstała także transportowa wersja samolotu, czyli Boeing 747 Dreamlifter. Samolot został zakupiony przez m.in. Cargolux, UPS Airlines, Qatar Airways Cargo czy Atlas Air. Ładowność wynosi 140 000 kg przy zasięgu 8130 kilometrów.
Największy samolot pasażerski – Airbus A380-800
Przedstawiony wyżej Boeing jest ogromny, ale co powiecie na jeszcze większy samolot? Airbus A380-800 został wyprodukowany dzięki współpracy międzynarodowej i jest największym samolotem pasażerskim na świecie. Góruje nie tylko nad Boeingiem, ale również innymi modelami przeznaczonymi do przewozu osób. W największej dostępnej konfiguracji jest w stanie pomieścić na pokładzie 853 pasażerów – ponad 200 więcej, niż w przypadku Boeinga. Jest to zasługa m.in. specjalnej konstrukcji piętowej.
- O ile 747-8 również posiada wyższy poziom, to nie został on poćiągnięty na całej długości. Taka sytuacja ma jednak miejsce w Airbusie, dzięki temu na pokładzie znaleziono sporo dodatkowej przestrzeni.
- A380-800 był produkowany w latach 2007-2021, a w tym czasie na rynek trafiło 242 sztuki. Samolot ten znalazł nabywców w postaci różnych linii lotniczych, m.in. Air France, British Airways, Emirates, Qantas czy Lufthansa.
Przy standardowym podziale na 3 klasy, w samolocie mieści się 555 osób, natomiast szczytowa liczba 853 miejsc osiągnięta jest w przypadku zastosowania podziału na 1 klasę. Samolot jest w stanie osiągnąć zasięg na poziomie 15 700 kilometrów, dlatego również w tym aspekcie góruje nad omawianym wcześniej Boeingiem. Po latach produkcji (mimo wielu zalet maszyny) zrezygnowano z dostarczania kolejnych egzemplarzy. Zadecydował o tym czynnik ekonomiczny, a konkretniej coraz mniejsza opłacalność.
Największy samolot świata – An-225 Mriya
Zarówno Airbus jak i Boeing mogą pochwalić się największymi samolotami pasażerskimi. Nie są to jednak największe samoloty w ogóle, ponieważ na świecie powstały inne, większe maszyny. W tym wypadku chodzi o transportowce. Bardzo znanym największym samolotem jest Antonov An-225 Mriya, czyli sześciosilnikowy samolot transportowy wyprodukowany jeszcze w XX wieku. To właśnie on uległ zniszczeniu w 2022 roku na skutek rosyjskiej agresji na Ukrainę. Co ciekawe, w historii pojawiła się jeszcze większa maszyna. Mowa o Hughes H-4 Hercules, czyli amerykańskim połączeniu samolotu transportowego i łodzi. Dokonano tylko jednego oblotu i zrezygnowano z dalszej eksploatacji projektu jeszcze w 1947 roku. Samolot był krótszy od An-225, ale miał większą rozpiętość skrzydeł i mniejszą wagę – to wynikało z drewnianej konstrukcji.