PKP Cargo planuje powrót do czołówki na rynku oraz zwiększenie rentowności

„`html
Przedłużenie terminu dla planu restrukturyzacji PKP Cargo
Termin na przygotowanie planu restrukturyzacji PKP Cargo został przedłużony do końca czerwca. Jest to daleki termin biorąc pod uwagę, że zarządca został powołany latem 2024 roku, wraz z otwarciem postępowania sanacyjnego.
Powody przedłużenia terminu
- Konieczność dodatkowych analiz i uwzględnienie interesów wszystkich spółek grupy kapitałowej
- Zapotrzebowanie na rzetelność i skuteczność planu
- Nowe środki restrukturyzacyjne wprowadzone przez nowy zarząd
- Zewnętrzne czynniki, jak sytuacja makroekonomiczna i wojna w Ukrainie
Grupa PKP Cargo składa się z 20 spółek, zatrudnia kilkanaście tysięcy pracowników, posiada około 1,5 tysiąca lokomotyw i 50 tysięcy wagonów, co czyni restrukturyzację niezwykle złożonym zadaniem.
Postępy w pracach nad planem restrukturyzacji
Prace nad modelem biznesowym i finansowym spółki wciąż trwają, w tym opracowanie nowej strategii dla całej grupy. Określenie roli PKP Cargo będzie kluczowe dla dalszych działań i założeń rynkowych oraz operacyjnych.
Dotychczasowe działania zarządcy
- Przejęcie majątku PKP Cargo i określenie kompetencji zarządu
- Częściowa reorganizacja zatrudnienia i rozwiązanie niekorzystnych umów
- Złożenie spisu inwentarza i wierzytelności do sądu
- Współpraca z doradcą zewnętrznym nad kluczowymi elementami planu restrukturyzacyjnego
Współpraca między zarządem a zarządcą
Współpraca przebiega zgodnie i konstruktywnie, z ciągłym uzgadnianiem istotnych kwestii dla spółki. Zarządca nadzoruje działania restrukturyzacyjne i reprezentuje spółkę w postępowaniach administracyjnych i sądowych.
Kolejne etapy postępowania sanacyjnego
Najważniejszym elementem będzie złożenie planu restrukturyzacyjnego. Na bieżąco prowadzone są działania poprawiające sytuację finansową spółki, w tym planowana sprzedaż zbędnych nieruchomości i taboru oraz zmiany struktury organizacyjnej.
Sytuacja w branży przewozów kolejowych
W 2025 roku trudno oczekiwać wzrostów na rynku towarowych przewozów kolejowych w Polsce. Trwają spadki w przewozach węgla i stali. Inwestycje planowane w ramach KPO mogą zwiększyć popyt na wyroby stalowe.
Oczekuje się, że rynek kruszyw utrzyma się na poziomie 2024 roku, z odbiciem w przyszłym roku. Branża chemiczna rośnie po kryzysie energetycznym z prognozami wzrostu o około 3% rocznie.
Wpływ sytuacji geopolitycznej
Geopolityka, w tym działania państw UE i Polski na rzecz obronności oraz ochrona granic, mają wpływ na przewozy kolejowe. Brak ożywienia gospodarczego wpływa na przewozy intermodalne.
Perspektywy na innych rynkach
Rynek czeski skurczył się ostatnio, ale PKP Cargo ma mocną pozycję dzięki spółce PKP Cargo International, działającej także na Słowacji, Węgrzech i w Słowenii. W Niemczech trwa rozwój obecności, realizując przewozy do portów niemieckich i holenderskich.
„`