Media sięgają po sztuczną inteligencję: Czy OFF Radio to tylko początek tego trendu?
20-letnia Emilia Nowak, 22-letni Jakub Zieliński i 23-letni Alex Nowak to nowi prezenterzy OFF Radio słuchać do od 22 października. Mają swoje profile na stronie radia, na których prezentują się w całej okazałości i zapowiadają, na czym chcą się skupiać na antenie, jakie tematy ich interesują i czym chcą zajawiać słuchaczy. Jednak ani Emilia, ani Jakub, ani Alex nawet nie istnieją. Stworzyła ich sztuczna inteligencja. Ta trójka jest głównym elementem eksperymentu badawczo-medialnego, który jak czytamy na stronie Radia Kraków, pod które podchodzi OFF Radio „próbuje zdiagnozować i odpowiedzieć na pytania”. Rozgłos tej sprawie nadał Mateusz Demski, wcześniejszy dziennikarz pracujący w radiu.
Nie istniejącyemu nowemu trio odniósł się Mariusz Marcin Pulit, redaktor naczelny Radia Kraków i likwidator spółki, który miał być odpowiedzialny za decyzje o oparcie programu OFF Radio na sztucznej inteligencji, na płatnych wersji powszechnie dostępnych programów. Według niego wprowadzenie sztucznej inteligencji na antenę ma odbywać się w niewielkiej skali i nie jest czymś na czym od teraz będzie opierało się radio.
Wywiady z sztuczną inteligencją
Jak stworzyć relacje z maszyną? Wraz z rozpoczęciem emisji OFF Radio Kraków z nowymi prezenterami głównie słychać muzykę, czasem tylko przerywaną krótkimi wypowiedziami. Można było przewidzieć, że zapowiedź o sztucznej inteligencji tworzącej „wywiady”, sprowadzi się właśnie do generowania odpowiedzi na pytania zadane przez człowieka. To coś, co może być wykorzystywane bardziej jako ciekawostkę do generowania rozmów z np. już nieżyjącymi osobami.
- Wywiady, reportaże czy polemiki wymagają często możliwości, jakich sztuczna inteligencja obecnie nie posiada w stopniu autonomicznym.
- Obecnie za każdym przypadkiem wykorzystania AI w mediach, stoi człowiek.
Brak autonomiczności AI
Stworzenie relacji z odbiorcą w mediach wymaga bezpośredniego kontaktu. Ci prezenterzy AI, którzy będą prowadzić program OFF Radio Kraków, niby mają swoje cechy i wyróżniającą charakterystykę, ale brak autonomiczności sztucznej inteligencji prowadzi do poczucia, że nie jest to forma praktycznego kontaktu, na który media bazują.
- Media, a zwłaszcza publiczne, mają w sobie element tworzenia silnej relacji z odbiorcą.
- Wywiad z Wisławą Szymborską był jednym z przykładów stosowania AI na antenie OFF Radio.
Czy sztuczna inteligencja wejdzie do mediów?
W kolejnych latach będziemy mogli obserwować dalszy rozwój wykorzystania sztucznej inteligencji w mediach. Decyzje o zastosowaniu AI mogą mieć wpływ na relacje z odbiorcami i stanowiska pracy w redakcjach.
- Media stoją przed wyborem, jak daleko pozwolą technologii AI wejść w ich przestrzeń redakcyjną.
- Obawy przed zastąpieniem pracowników przez AI mogą prowadzić do zmian w strukturze pracy i relacjach z odbiorcami.
